Classics, passion for the past

1971 Porsche 911 Targa D program

€ 99500

Body Targa
Fuel type Petrol
Engine 2.2L
Transmission Manual
Exterior Color Yellow
Interior Color Houndstooth
Upholstery Leather and cloth
Steering Lhd
See for information in English down below

Porsche 911T 2.2-Liter Targa D-Program 1971

- Matching Numbers
- Slechts 300 km gereden na de uitgevoerde restauratie
- D-Program met krachtigere 2.2-liter motor en doorontwikkelingen
- Optionele handgeschakelde 5-versnellingsbak
- Geliefde "Fuchs" velgen
- Getinte ramen
- Meest gewilde Targa uitvoering
- Prachtige speciale kleur 'Light Yellow'

HISTORIE
Een droom voor elke Porsche-liefhebber: een 911. Dit exemplaar betreft dan ook nog eens een Targa en één uit een begeerd bouwjaar. Dit bouwjaar is namelijk uitgerust met de krachtigere 2.2-liter motor, maar heeft wel de klassieke looks van de eerste generatie (2.0-liter) 911 die tot en met 1969 werd gebouwd. Dit modeljaar noemt Porsche de "D-program" en biedt het beste van twee werelden. Doordat bij deze uitvoering verbeteringen zijn doorgevoerd, met name op technisch niveau, is het een geliefde uitvoering. Klassieke looks, maar ook een heerlijke kilometervreter waarmee je probleemloos Europa kan doorkruizen. Ook met je hoofd in de zon langs de Côte d’ Azur cruisen is mogelijk dankzij het Targa-dak. Dit exemplaar is (zoals de meeste) nieuw geleverd in het zonnige klimaat van de Verenigde Staten, waardoor hij roestvrij is gebleven. In 2016 is de auto naar Nederland geïmporteerd, waar hij recent is gerestaureerd. Sindsdien heeft de auto slechts 300 kilometer gereden, waardoor het voelt alsof deze in nieuwstaat verkeert!

EXTERIEUR
Een plaatje om te zien, want het prachtige lakwerk van deze 911 is nog maar amper droog en is uitgevoerd in de kleur 'Light Yellow' (kleurcode 6262). Het targadak is de meest begeerde uitvoering, dankzij de mogelijkheid van open rijden zonder de prachtige daklijn van de auto te verstoren. Natuurlijk mogen de prachtige Fuchs velgen niet ontbreken. Dit model is nog uitgevoerd met de kenmerkende gouden merk- en typeaanduiding op de auto. De ramen zijn licht getint, wat zorgt voor een mooiere look en minder zonnestralen in de auto. Dankzij de restauratie is de optische staat zeer goed. Zowel het lakwerk als rubbers, ruiten, verlichting en het chroomwerk verkeren allen in een frisse staat.

INTERIEUR
Ook het interieur is vernieuwd en hierdoor in een zeer goede conditie. Binnen in de auto ruikt het zelfs nog als nieuw. Het interieur is uitgevoerd in zwart met half skai-lederen stoelen. De comfortabele stoelen beschikken over hoofdsteunen. Achterin zijn twee kinderzitjes aanwezig.

TECHNISCH
De 2.2-liter motor was een krachtigere motor met meer koppel ten opzichte van de voorgaande 2.0-liter motor. De 6-cilinder boxer motor levert 125 pk. Een voorbeeld van een verbetering die bij het D-program model is de toepassing van oliesproeiers die de onderzijde van de zuigers koelen. De handgeschakelde 'dog-leg' 5-versnellingsbak was destijds een optie ten opzichte van de standaard 4-versnellingsbak. Ook aan de onderzijde van de auto en onder de motorkap verkeert de auto in goede staat. Er zijn 4 nieuwe Michelin banden aangebracht. De auto rijdt sportief en wendbaar, wat het tot een feest maakt om te rijden in de bergen.

ALGEMEEN
De Porsche 911: waarschijnlijk de meest beroemde en legendarische sportauto ooit gemaakt. Geïntroduceerd in 1963 als opvolger van de 356 en met meer dan 60 productiejaren nog altijd in productie: een doorlopend model dat constant wordt ontwikkeld en geëvolueerd in een stijl zoals bij geen enkele andere auto het geval is. De 911 is een relatief lichte en gestroomlijnde 2+2 achterwiel aangedreven auto met de motor achterin. De krachtigere 2.2-liter 911 werd gebouwd in 1970 en in 1971 en was leverbaar als T, E en S met verschillende vermogenseigenschappen. Hoewel de T het instapmodel was, wordt deze uitvoering toch gezien als voldoende krachtig en het best rijdend voor alledaags gebruik. De 2.2-generatie was verder vooral gericht op gewichtsbesparing, denk hierbij aan het gebruik van aluminium bumpers. Wat ook als groot voordeel gezien wordt, is de anticorrosie behandeling die standaard af-fabriek werd geleverd voor een langere levensduur van de carrosserie. De handgeschakelde versie was optioneel leverbaar met 5 versnellingen. In de productiejaren werd het model steeds beter doorontwikkeld, met als belangrijkste verschil een verbeterd targa-dak bij de D-program. De wijzigingen hadden betrekking op de afdichting van het dak tegen de voorruit, zijruiten en rolbeugel. De Targa was in het jaar 1970 zeer populair, met 31% van alle 911's gebouwd in dat jaar.


Porsche 911T 2.2-litre Targa D-Program 1971

- Matching Numbers
- Only 300 kilometres driven after restoration
- D-Program with more powerful 2.2-litre engine and further developments
- Optional 5-speed manual gearbox
- Beloved “Fuchs” rims
- Tinted windows
- Most sought-after Targa model
- Beautiful special colour 'Light Yellow'

HISTORY
A dream for every Porsche enthusiast: a 911. This particular model is also a Targa and one from a coveted model year. This model year is equipped with the more powerful 2.2-litre engine, but has the classic looks of the first generation (2.0-litre) 911 that was built until 1969. Porsche calls this model year the “D-program” and it offers the best of both worlds. Improvements have been made to this version, particularly at a technical level, making it a popular model. Classic looks, but also a delightful mile-eater with which you can easily traverse Europe. Cruising along the Côte d'Azur with the sun on your face is also possible thanks to the Targa roof. Like most, this example was delivered new in the sunny climate of the United States, which has kept it rust-free. In 2016, the car was imported to the Netherlands, where it was recently restored. Since then, the car has only driven 300 kilometres, making it feel like it is in new condition!

EXTERIOR
A sight to behold, as the beautiful paintwork of this 911 is barely dry and is finished in the colour “Light Yellow” (colour code 6262). The targa roof is the most sought-after version, thanks to the possibility of open-top driving without disturbing the car's beautiful roofline. Of course, the beautiful Fuchs rims are a must. This model still features the distinctive gold brand and type designation on the car. The windows are lightly tinted, which gives a more attractive look and reduces the amount of sunlight entering the car. Thanks to the restoration, the car is in very good visual condition. The paintwork, rubbers, windows, lighting and chromework are all in pristine condition.

INTERIOR
The interior has also been renewed and is therefore in very good condition. Inside the car, it even smells like new. The interior is finished in black with half-skai leather seats. The comfortable seats have headrests. There are two child seats in the back.

TECHNICAL
The 2.2-litre engine was a more powerful engine with more torque compared to the previous 2.0-litre engine. The 6-cylinder boxer engine delivers 125 hp. An example of an improvement in the D-programme model is the use of oil sprayers that cool the underside of the pistons. The manual “dog-leg” 5-speed gearbox was an option at the time, compared to the standard 4-speed gearbox. The underside of the car and under the bonnet are also in good condition. Four new Michelin tyres have been fitted. The car drives sportily and agilely, making it a joy to drive in the mountains.

GENERAL
The Porsche 911: probably the most famous and legendary sports car ever made. Introduced in 1963 as the successor to the 356 and still in production after more than 60 years: a continuous model that is constantly being developed and evolved in a style unlike any other car. The 911 is a relatively light and streamlined 2+2 rear-wheel drive car with the engine in the rear. The more powerful 2.2-litre 911 was built in 1970 and 1971 and was available as T, E and S with different power characteristics. Although the T was the entry-level model, this version is still considered sufficiently powerful and the best to drive for everyday use. The 2.2 generation was also focused on weight reduction, for example through the use of aluminium bumpers. Another major advantage is the anti-corrosion treatment that was supplied as standard ex-factory for a longer body life. The manual version was optionally available with 5 gears. During the production years, the model was continuously improved, with the most significant difference being an improved targa roof in the D programme. The changes related to the sealing of the roof against the windscreen, side windows and roll bar. The Targa was very popular in 1970, accounting for 31% of all 911s built that year.
Pin it